Błotniki rowerowe, choć nie są najważniejszymi elementami wyposażenia roweru, wzbudzają bardzo wiele skrajnych emocji. Dla wielu są one zbędnymi akcesoriami, które dodatkowo obciążają rower. Dla innych będzie to praktyczne i funkcjonalne rozwiązanie, które pozwoli cieszyć się z jazdy. Wszystko, rzecz jasna, zależy od tego, w jaki sposób wykorzystujemy nasze jednośladowce.
Błotniki a rodzaj roweru
Osoby, które zastanawiają się jak wybrać błotniki rowerowe w sklepach pokroju Sprint-Rowery, powinny kierować się kilkoma istotnymi kryteriami. Jednym z nich jest oczywiście typ i przeznaczenie jednośladowca.
Ci, którzy postanowili przerzucić się na ekologiczny pojazd, który może być dogodny środkiem transportu do pracy czy szkoły, z pewnością wymierają roweru o przeznaczeniu typowo miejskim. Rowery miejskie czy trekkingowe są zwykle wyposażane w błotniki pełne – to właśnie one najlepiej chronią przez zabrudzeniami.
Kolarze, którym marzy się jazda wyczynowa, zwykle starają się odciążyć jednośladowiec z wszelkich dodatkowych elementów, w tym także z błotników. Jeśli już się na nie decydują to wybierają błotniki niepełne, które są zdecydowanie lżejsze i nie mają znaczącego wpływu na szybkość czy zwinność pojazdu.
Jakie są rodzaje błotników?
Błotniki możemy klasyfikować na podstawie kilku różnych kryteriów. Jednym z nich może być materiał, z jakiego zostały one wykonane. Powszechnie błotniki dzieli się na trzy podstawowe grupy. Pierwszą z nich stanowią dobrze nam znane błotniki stalowe, które zwykle mocuje się do rowerów miejskich. Są one dość ciężkie i hałaśliwe, ale za to trwałe i praktyczne.
Dużym zainteresowaniem cieszą się w ostatnim czasie błotniki wykonane z tworzyw sztucznych. Do najtańszych należą oczywiście te wykonane z plastiku. Wbrew pozorom, błotniki plastikowe mają dużo zalet. Są dość trwałe i łatwe w utrzymaniu, a oprócz tego nie obciążają roweru. Na nieco wyższej półce znajdują się błotniki z tworzyw mieszanych, takich jak mieszanki plastiku i aluminium.
Pierwszą klasę błotników rowerowych stanowią błotniki z włókna węglowego, znane powszechnie jako błotniki karbonowe. Są one ultralekkie, trwałe i nie hałasują. Błotniki karbonowe cieszą się dużą popularnością wśród wyczynowców i kolarzy szosowych. Warto jednak pamiętać, że błotniki karbonowe to produkt z najwyższej półki, co przekłada się nie tylko na jakość, ale także na cenę.
Jak montuje się błotniki rowerowe?
Jeśli już wiemy jak wybrać błotniki rowerowe, warto dowiedzieć się, w jaki sposób powinny one prawidłowo zostać umocowane na ramie roweru. Wyróżniamy dwa rodzaje montażu błotników: stały oraz tymczasowy, zwany także szybkim montażem.
Błotniki przeznaczone do montażu stałego wyposażone są w dodatkowe wsporniki po bokach, które stabilizują całość konstrukcji. Do ich montażu standardowo będziemy potrzebować dodatkowych narzędzi.
Montaż błotników tymczasowych nie bez powodu nazywany jest szybkim. Takie mocowanie nie wymaga użycia dodatkowego sprzętu. Błotnik zwykle przymocowuje się do ramy podsiodełkowej. Dużą zaletą błotników tymczasowych jest możliwość ich szybkiego demontażu w przypadku konieczności wyczyszczenia czy przewiezienia jednośladowca.